Dag 2: Londen - Reisverslag uit Reading, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu Dag 2: Londen - Reisverslag uit Reading, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu

Dag 2: Londen

Door: Anne Toonen

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Reading

Dag 2: Londen (14-07-2012)

Vandaag was de tweede dag aangebroken, en tevens een van de hoogtepunten van de reis. Een bezoek aan Londen.

Als eerste stonden we op. Ons hotel was het Novotel Reading http://www.novotel.com/nl/hotel-5432-novotel-reading-centre/index.shtml , in het Engelse plaatsje/stadje Reading. Het hotel had meerdere facciliteiten o.a. een zwembad, gratis wifi, een bar. Helaas hebben we geen gebruik kunnen maken van het zwembad door het drukke programma en de late aankomst van de vorige dag. Het personeel was ook vriendelijk en behulpzaam.
Reading is een universiteitsstad met veel studenten en pubs. Dat konden Hans en ik wel goed horen de eerste nacht. Paar keer wakker geworden van geschreeuw. Britten die drinken zijn nogal luidruchtig en dat was zeker niet de eerste keer deze reis :P Daarnaast is ook Kate Middleton in dit stadje geboren.
Ongeveer 1 uur rijden met de bus naar het hart van het centrum van Londen vanuit Reading.

Als eerst hadden we een ontbijt, in vorm van een buffet. Er was genoeg keus. Er was keus tussen een traditionele Engels ontbijt (gebakken ei, worstjes, bacon, toast met bonen), of een gewoon ontbijt. Er was voldoende yoghurt, brood en broodbeleg, fruit e.d. aanwezig. Het brood was vers, net zoals de fruit en het beleg. Daarnaast was er thee en/of koffie, met diverse jus inbegrepen. Ook de jus was lekker vers. Het ontbijt vulde goed en was lekker.

We vertrokken iets naar 9 uur richting Londen. Waar we eerst een "sightseeing tour" op het programma stond in onze eigen bus. Op de snelweg richting Londen begon het hard te regenen. Tijdens de tour had het ook geregend met name in het begin, maar onze bus was overdekt. Ter vergelijking: de open "sightseeing tour busses" die je daar kunt boeken hebben een open dak. Gelukkig stopte het al snel met regenen, al voordat we voor de eerste keer de bus uit konden.
Bij de tour reden we langs diverse parken: The Green Park en de St. James Park. Dicht hierbij was het Natuurhistorisch museum.
Daarnaast reden we ook langs de Westminster Abbey (kerk). In deze kerk vinden de kroningen, huwelijken en de begravenissen plaats van het Britse Koningshuis. We stapte hier uit voor een fotostop. Ook hier dichtbij wat we konden bezichten tijdens de stop was de Big Ben en de Houses of Parliament. De kerken en de gebouwen in Londen hebben een typische bouwstijl. Dit zie je veel terug in de stad, maar ook in andere kerken en gebouwen door het land. Ook de Big Ben is onderdeel van de Parliament, en is genoemd naar Benjamin Hall. De klok is de zwaarste klok van de wereld. Helaas hebben wij hem niet horen slaan, maar het gebouw en de Big Ben was heel erg mooi. Vervolgens via de Trafalgar Square (kleine fotostop) naar ons volgend punt gereden. Op de Trafalgar Square is een pilaar genaamd " Nelson's Column" te zien. Daarnaast staan er diverse beelden van o.a. leeuwen. Dit plein is genoemd naar Horatio Nelson die een Spaanse-Franse vloot versloeg van Napoleon bij de zeeslag van Trafalgar.

Vervolgens zijn we verder gereden en zijn we in de Aldwych straat uitgezet, waar we onze eigen weg konden gaan.
Wij zijn samen met Rick en Mary naar het British Museum geweest. Dit is een zeer mooi museum waarbij we o.a. kunstschatten uit Oud-Egypte hebben gezien met echte mummies! Ook beelden uit tempels waren daar te zien. Dat was heel erg mooi om te zien. ook van andere (oud)-culturen hebben wij er archeologische vondsten gezien. Dit was echt heel erg mooi. En heel erg fascinerend hoe de mensen duizenden jaren zon mooie gebouwen, beelden en andere mooie bezienswaardigheden hebben kunnen maken en hoeveel werk dat wel niet geweest moest zijn.
Na een bezoek aan dit mooi museum hebben wij snel een hotdog gegeten, en zijn we door de straten gelopen.

Maar voordat we de bekende Oxford straat inliepen hebben wij een pint bier genomen in een pub, midden tussen de winkels in Londen. Het bier wat wij hadden was de "London's Pride". Dat moest geproefd worden of het bier inderdaad zo lekker was als de naam suggereerde. *tromroffel* Jammie! Het was echt een lekker biertje wat namens mij de naam met volle recht mag dragen! Bij deze is dit bier goedgekeurd! Na een lekkere pint (uiteraard 0,5 L) zijn we door Oxford street lopen.
Via de Oxford street zijn we ook in China Town geweest. Wat was dit leuk! Echt midden in zon stad opeens een straatje Aziatisch. Haha, geniaal!
Vervolgens zijn we langs de Piccadilly curcus gelopen. Dit plein is bekend door de grote (licht)reclames op gebouwen.
Vervolgens zijn we via de Covent Garden terug gelopen naar de Aldwych straat. Bij de Covent Garden zijn diverse straatmuzikanten waar we even hebben geluisterd. Dit is echt ook een leuk pleintje/straatjes.
We wouden ook nog de London's Eye doen, dit is een groot reuzenrad met een rit van ca 45 minuten. Helaas was er geen tijd meer.

We reden terug naar hotel waar een uitgebreid diner buffet was. Als eerste besloten we om een kom soep te nemen. Dit was aardappel-wortel soep. Helaas viel de soep een beetje tegen, we hadden meer smaak verwacht. Maar de soep was wel goed warm zoals het hoort.
De groente was het zelfde als de dag ervoor, maar van dezelfde heerlijke kwaliteit. De groente bestond uit o.a. broccoli en wortels. Deze keer geen pasta, maar wel rijst, aardappelen (in schil en gehalveerd) en de "chips" (friet). De friet is veel dikker en langer in Nederland. Ook was er ander vlees, maar wel lekker mals, tussen rosé en gebakken in, met een soort tomatensaus. Dit vlees was ook lekker mals. Voor de visliefhebber was er gefrituurde vis aanwezig. Daarnaast was er mogelijkheid voor toetjes.

Na het diner gingen we de "Night tour of Londen" doen met onze bus. We hebben over de Olympic Lane gereden; deze rijbaan is bedoeld voor de Spelen waarbij de sporters, pers e.d. op kunnen rijden. Deze werd een paar dagen later afgesloten voor normaal vervoer, want deze rijbaan was alleen gereseveerd voor de spelen.
De night tour; Leuk met de lichtjes door de stad. We gingen weer langs de parken, Westminster Abbey, Big Ben, Houses of Parliament en Trafalgar Square.
Ook hebben we een bezoek gebracht (te voet) aan Buckingham Palace, waarbij de wachten de wacht hielden en sommige wacht liepen.
Vervolgens reden we door langs de St. Paul's Kerk. Deze kerk was ongeschonden uit de 2de wereldoorlog gekomen, terwijl rondom de kerk alles plat was gebombadeerd. De reden waarom de kerk was gespaard was echter een strategie: Omdat de kerk altijd in het midden staat en als je die behoudt wisten ze waar ze moesten bombarderen.
Vanuit hier door naar de Tower of London, wat echt ook prachtig verlicht was. De Tower licht aan de rivier de Theems en was vroeger o.a een gevangenis, fort, en een paleis geweest. Vervolgens reden we over de Towwer Bridge weer naar het hotel. We kwamen om ietsje voor middernacht weer aan bij het hotel voor de laatste nacht.

Je merkt wel dat Londen zich, net als de rest van Engeland, zich voorbereidt voor de Spelen. Het was drukker dan normaal in Londen en er waren diverse souvenirs te koop met het officiële logo van de Spelen. Naast de Olympic Lane is zijn ook de gebouwen e.d. versiert voor de spelen (niet alleen in Londen overigens). Toch ben ik blij dat ik niet tijdens de Spelen in Londen ben. Het was nu al druk, kun je nagaan hoe druk het dan wel niet is! Maar je merkt het wel: Londen bereidt zich voor op de Spelen!

Kortom: Het was een drukke dag en we hebben alle hoogtepunten van Londen zon beetje gezien. Het is echt een prachtige stad, waar je echt dagen kunt rondzwerven. Wie weet nog in de toekomst een bezoek waard.