Dag 7: Oxford - Reisverslag uit Luton, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu Dag 7: Oxford - Reisverslag uit Luton, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu

Dag 7: Oxford

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Luton

Dag 7: Oxford (19-07-2012).

Vandaag stond een bezoek aan de universiteitsstad Oxford op het programma. Maar als eerste het laatste ontbijt in het hotel in Swindon, waarna we om 9.00 uur Swindon en het hotel verlieten. De laatste overnachting vond plaats in Luton, ten noord-westen van Londen.

Om 10 uur waren we aangekomen in Oxford. Er was een grote parkeerplaats waar alle bussen konden parkeren. Vanuit daar was het ca 5-10 minuten lopen naar het centrum van Oxford. In het centrum van Oxford zijn de afstanden per voet te doen, in tegenstelling tot Londen waar je al snel de bus, metro of een taxi moet nemen. Eerlijk gezegd vond ik Oxford mooier dan Londen. Vooral doordat Oxford nog heel veel authentieke, historische gebouwen heeft. Dit zijn meestal universiteitsgebouwen, maar ze zijn echt prachtig. Daarnaast is de stad minder druk dan Londen. Vandaag hadden we echt prachtig weer. Het zonnetje scheen en het was de hele dag zonnig en warm.

Samen met Marit en haar moeder zijn we langs de Christ Chruch gelopen. Dit is een van de grootste universiteitsgebouwen van Oxford en bezit ook een tuin. Het universiteitsgebouw was eerst een klooster. Daarnaast zijn ook de films van Harry Potter, met name de grote zaal, hier opgenomen in dit gebouw. We zijn niet in de Christ Chruch geweest omdat ze daar aan het filmen waren en niet alles toegankelijk was. Maar ze vroegen wel de volle pond entree. Daarom zijn we niet verder gegaan en hebben we besloten om iets anders te doen. We verlieten Marit en haar moeder en we zijn onze eigen weg gegaan.

Als eerste zijn we naar de Carfax Tower (toren) gelopen. De toren is nu een attractie en kan worden gecombineerd met een "sightseeing tour". De toren is 23 meter hoog. Wij hebben gekozen om alleen de toren te bezichtigen en deze omhoog te klimmen. De toren was onderdeel van de St. Martins Church, welke in 1818 was gebouwd. Door het steeds drukkende wordende verkeer moest de weg worden verbreedt. Alleen stond de kerk hiervoor in de weg. De kerk werd eind 1800 afgebroken, maar alleen de toren mocht blijven staan. Nog wel is een klok in de toren aanwezig die nog steeds de tijd aangeeft en belt. Ze belt om het kwartier en wordt aangeslagen door twee poppetjes. Om de toren te beklimmen moet je 99 traptreden omhoog. Dit hebben we vervolgens gedaan. De trap was heel erg smal waardoor het een hele opgave was om naar boven te gaan. Eenmaal boven keken we over de gehele stad heen. Het uitzicht was prachtig. Je kon vanuit boven over de stad heen kijken en veel gebouwen zien staan. Met name de historische gebouwen zien er van boven heel erg mooi uit. Dat kwam ook met name door het prachtige weer. Na een tijdje zijn we weer na beneden gegaan.

We zijn toen een stuk door de stad gelopen, richting de Botanische tuinen. Wij hadden besloten om daar nog niet in te gaan. Als eerste hebben we een "college" (universiteitsgebouw) bezocht. Dit was de St. Edmund Hall gebouw. We konden eigenlijk alleen in de tuin en hebben daar even op een bankje wat gedronken. Ook deze college was eerst een klooster en in de tuin waren een paar grafstenen te zien. Sommige waren heel erg oud waar je geen letters kon lezen en bedekt met mos. Sommige kon je met moeite een paar letters lezen, terwijl andere waren gerenoveerd waarbij een moderne grafsteen stond. Het was echt even tot rust komen.

Hierna zijn we richting de universiteitpark gelopen. Daar hebben we een crêpe gegeten met suiker boter. Deze crêpes zijn een soort pannenkoeken, heel erg dun, en daardoor best knapperig. Dit was heel erg lekker.

Hierna zijn we in de Harvard Museum of Natural History geweest. Dit was echt prachtig. Naast het natuurhistorisch museum was er ook een archeologisch museum. Beide waren prachtig, maar met name het natuurhistorisch museum was heel erg mooi. Er stonden skeletten van dino's en ook andere dieren. Het was heel erg mooi. We hebben hier een hele tijd rondgelopen.

Hierna zijn we terug gegaan door de straten van Oxford. Ik heb nog een lekker ijsje gegeten. Het zonnetje scheen en het was vakantie dus ik mocht een ijsje! Ik had 2 bolletjes in een ijswafel. Ik had eerst een bolletje chocolade en erop een bolletje mintijs. Dit smaakte lekker fris maar ook heel erg lekker. Zo zijn we richting de bus gelopen.
We moesten vroeg verzamelen bij de bus. Al om 16.00 uur. Toen we terugreden hadden we moeite met de stad uit te komen. Er was een ongeluk gebeurd en we stonden in de file.

We kwamen rond 18.00 uur aan bij het nieuwe hotel in Luton. Dit was het "Best Western Menzies Strathmore". http://www.menzieshotels.co.uk/hotels/london-home-counties/london-luton-best-western-strathmore/
Deze keer checkte de chauffeur niet voor ons in. Dat moesten we zelf doen. We kregen kamer 504. Na het inchecken een kopje thee gedronken en naar onze kamer. De kamer was groter dan de vorig hotel. Maar toch was het nogal krap, omdat er een derde bed bij stond. Maar het was voor een nachtje. We hadden opnieuw een douche-en-bad-in-een. Het sanitair was schoon.
Het diner was een buffet en deze was uitgebreid. er was keuze uit vers groente, vis, kip (drumsticks en hanenpoten), salades. Het was heel erg lekker.

Hierna zijn we even gaan zwemmen in het hotel. Het hotel had een eigen zwembad, bubbelbad (jacuzzi), sauna en een stoombad. Het zwembad was verwarmd en het bubbelbad was heel erg lekker.
Na het zwemmen zijn we gaan slapen. We moesten vroeg op de volgende dag voor de terugreis.