Dag 6: Bourton-on-the-Water & Chipping Campden - Reisverslag uit Swindon, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu Dag 6: Bourton-on-the-Water & Chipping Campden - Reisverslag uit Swindon, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu

Dag 6: Bourton-on-the-Water & Chipping Campden

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Swindon

Dag 6: Bourton-on-the-Water & Chipping Campden (18-07-2012).

Het programma was dat we in de ochtend Bouton-on-the-water en Chipping Campden bezochten. Het hoogtepunt van deze dag zou plaats vinden in de middag namelijk de Roman Villa, waar restanten van één van de grootste villa's van de Oude Romeinen in Engeland waren gevonden. Helaas liep het anders en draaide de middag uit op een teleurstelling (niet door het weer, overigens).

Voordat we om 9.00 uur vertrokken maakte we gebruik van het ontbijtbuffet. Omdat we nog steeds in het zelfde hotel verbleven was dit hetzelfde als de dagen ervoor. Ditmaal konden we opnieuw de diner menu kiezen. Ik koos voor mini-loempia's met chilisaus en een salade als voorgerecht. als hoofdgerecht had ik een vegetarische curry met rijst en naanbrood. Als nagerecht had een chocolade cake taartje met bosvruchten en slagroom.

Om 9.00 uur vertrok de bus naar Bourton-on-the-water. Het dorpje wat we eerst gingen bezoeken ligt in Cotswolds. Cotswold is een natuurgebied in Engeland met kleine dorpjes. In vierkante km is het gebied 2038 km2 groot. De breedte van dit gebied is ca 40 km en de lengte is ca 90 km. Het hoogste punt is de Cleeve Hill genoemd en deze heuvel heeft een hoogte van ca 330 meter. Dit natuurgebied wordt ook wel het mooiste plekje van Engeland genoemd. Weilanden uitgestrekt over heuvels met verschillende kleuren en gescheiden van elkaar door struiken. In sommige van de weilanden grazen schapen.

De dorpjes zijn vaak alleen te bereiken door lokale wegen. Deze wegen zijn soms smal en je rijdt door de heuvels. Soms ga je ook een heuvel op en weer heuvel naar beneden. De chauffeur reed soms een beetje hard, waardoor we soms in de remmen moesten voor een tegenligger. Dit was dus nog best avontuurlijk! Uiteindelijk kwamen we aan bij Bourton-on-the-water. Door het dorpje loopt een rivier de River Windrush. Hier zijn leuke bruggetjes boven gebouwd. Dit dorpje is het "Venetië" van Engeland. In het dorpje waren er diverse giftshops. Het begon een beetje zachtjes te regenen dus zijn we wat winkeltjes af gegaan. Ook was er een motor museum. Dit museum vroeg entree. Wij waren beide niet geïnteresseerd in motoren dus hebben we alleen de giftshop bezocht. Mij viel het al snel op dat veel winkeltjes ook spullen verkochte van oude gevechtsvliegtuigen (2de wereldoorlog). Een vrouw legde me uit dat er tijdens de 2de wereldoorlog veel vliegbasissen waren rond het dorpje. Sommige waren nog geopend en er waren nog regelmatig demovluchten met deze ouderwetse vliegtuigen. Ondertussen het bezoek aan dit dorpje stopte het met regenen.

Na het bezoek aan Bourton-on-the-water gingen we naar een ander klein dorpje Chipping Campden. De bus kon niet parkeren in het dorpje, dus we moesten een klein eindje van ca 10 minuten wandelen. Aangekomen zochten we een leuk theehuisje op om te lunchen. Daar bestelde ik een thee en een tosti met cheddar kaas en ham. Ik kreeg er ook nog een lekkere salade bij. Hans had de cream tea. De thee stond heel snel op de tafel en binnen 5 minuten was ook ons eten gearriveerd. De tosti was heel erg lekker. Het was een leuk knus theehuisje. Als je naar de toilet wou moest je een stukje door de tuin. Het toilet was in een apart gebouwtje. Deze tuin was ook heel mooi en het zonnetje scheen.
Na de lunch hebben we de oude markthal bezocht. Het dorpje was vroeger bekend door de lokale markt. Vooral het handelen van wol was een van de belangrijkste handelswaar op de markt. De oude markthal stond nog overeind in het stadje. Dit lijkt op een huisje met open ronden in de muren. Je kon echt door de hal rondlopen. Dit was heel erg mooi. Daarna zijn we nog even door het doprje gelopen.

Na het bezoek van deze twee dorpjes stond bezoek aan de Roman Villa op het programma. Dit was toch wel het hoogtepunt van de dag, althans dat moest het worden. De dorpjes waren heel erg leuk om te zien, maar we hadden al veel dropjes en steden gezien. Daarnaast reden we ook regelmatig met de bus door kleine dorpjes en stadjes. De chauffeur koos vaak voor toeristische routes. Dus het was wel heel erg leuk dat er iets anders op het programma stond. De villa zou een van de grootste oud-Romeinse villa's zijn die ooit zijn gevonden in Engeland. Hiervan is een museum gemaakt en veel mensen verheugde erop. Wij ook.
De rit naar de Roman Villa was heel erg leuk en avontuurlijk. Er was een klein smal weggetje, wat uiteraard kronkelde naar de villa. Daar aangekomen werd het minder rooskleurig. Een grote parkeerplaats, die immers vrij moest blijven stond vol. Er stond een vrachtwagen en een paar andere auto's. De auto's stonden weliswaar aan de zijkant, maar toch. Er was geen parkeergelegenheid voor de bus. Als we daar bleven staan dan stonden we in de weg. De chauffeur stapte uit om parkeerplaats te regelen en om een groepprijs te regelen voor de tickets. Maar hij kwam niet vrolijk terug. De mensen van de Roman Villa vonden dat wij hadden moeten reserveren, zodat er een plek was vrijgehouden voor ons. Een beetje raar allemaal. Maar de bus moest keren. Alleen hoe? De bus stond vast. Gelukkig was er een andere buschauffeur in de groep onder de reizigers. Samen met de chauffeur werd er gekeerd. Dit was cm-werk en we hebben wel zeker een halfuur liggen keren voordat de bus goed stond. Veel automobilisten stonden gewoon toe te kijken en verplaatste hun auto past op het laatste moment. Als ze dat nu eerder hadden gedaan was het voor de chauffeur ook een stuk handiger geweest om te keren.
Toen we uiteindelijk goed stonden was er even een korte rookpauze van minder dan 5 minuten voor de chauffeur zelf die rookte en een paar andere groepsgenoten die rookte. Daarna reed de chauffeur weg. Hij was duidelijk geïrriteerd over de situatie. Zonder overleg is hij daar weggereden. De korte reden was dat wij waarschijnlijk niet echt welkom waren en er geen goede parkeergelegenheid was voor de bus.
De echte reden weet ik nog steeds niet. Achteraf leek dit wel heel erg handig gezegd. Uiteindelijk stonden we best goed en naar mijn mening stonden we best goed genoeg om de ons de Roman Villa laten te bezoeken. Waar het fout is gegaan weet ik niet. Had er van te voren gereserveerd moesten worden wat niet is gedaan door Effeweg en/of de reisleider? Of ligt het probleem aan de Roman Villa; dat zij niet wouden hebben dat de bus op het terrein stond en wouden ze ons niet binnenlaten? Ik was wel teleurgesteld over deze twist van de dag. Het had toch de hoogtepunt van de dag moeten worden en ik was best benieuwd naar de restanten van de villa. Niet alleen ik was teleurgesteld. Ook diverse andere van de groep waren teleurgesteld. Zo wou een vrouw een klacht indienen bij Effeweg, omdat dit ook zeer duidelijk in het programma stond vermeld en uiteindelijk niet is uitgevoerd terwijl we er al waren.

Teleurgesteld reden we weg terug naar het hotel. Daar aangekomen zijn we even door de winkelstraat gelopen en heb ik ter troost een pint Abbot Ale gedronken en Hans een pint Hobgoblin.
Daarna zijn we gaan dineren. De loempia's waren lekker maar er had wel meer chilisaus bij gemogen. Het hoofdgerecht, de curry, was lekker. Het nagerecht: de chocolade cake taartje met bosvruchten en slagroom was ook heel erg lekker. Dit was het laatste diner in het hotel. Morgen zouden we het hotel verlaten om naar een ander hotel in Luton gaan voor de laatste overnachting.
Voor de laatste avond zijn we terug naar de pub gegaan en heb ik de laatste pint Abbot Ale gedronken van de reis. Na de pint zijn we terug gegaan naar het hotel voor de laatste nacht in dit hotel. De volgende dag stond Oxford op het programma en we hoopte dat de volgende dag ook niet op een teleurstelling zou uitlopen, zoals vandaag.