Dag 1: Heenreis naar Reading - Reisverslag uit Reading, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu Dag 1: Heenreis naar Reading - Reisverslag uit Reading, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu

Dag 1: Heenreis naar Reading

Door: Anne Toonen

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Reading

Dag 1: Heenreis naar Reading (13-7-2012)

Toen ik opstond was de grote dag. Dat ik voor het eerst nu echt op reis ging. Maar ook een lange dag. Mijn wekker ging al om 05.00uur, vertrekken om 6.00 uur.

Samen met Hans heb ik een reis geboekt bij Effeweg naar het Zuiden van Engeland. (Highlightes of Zuid-Engeland). Deze reis duurde 8 dagen waar we o.a. Londen, Oxford, Winchester en Shaftesbury aan zouden doen. In deze reis was het ontbijt en diner (halfpension) inbegrepen, startende van het diner eerste dag tot het ontbijt laatste dag.

De nacht voor vertrek had ik slecht geslapen. Ik was zo benieuwd, zo blij. Heel erg opgewonden dus. Ook over de groep; bij welke mensen zouden wij in de groep komen? Zullen de hotels wel meevallen? Kortom het was spannend.

Ik stond vroeg op, mijn tas was al ingepakt. Alleen de laste last-minutes dingen erbij gepakt, nog ontbeten en met de auto richting Hans. Hans opgepikt en naar Nijmegen. We vertrokken vroeg, omdat we de bus in Nijmegen (vertrok om 7.30 uur) niet wou missen.
De bus was aan de late kant. Er stonden diverse mensen, maar een paar gingen er naar Engeland. Nu werd het spannend! We gingen vertrekken!
Met de bus werden we naar een groot verzamelpunt in Didam bij Juffrouw Tok gebracht, waar we een kop thee konden krijgen. Onze bagage werd uitgepakt, en bij de eerste bus gezet. Maar eerst nog een kop thee gedronken. Er waren veel mensen aanwezig, dus zijn we aangeschoven bij een groepje mensen. Zij gingen naar Thüringen in Duitsland en we hadden even gepraat met elkaar. Na de kpo thee snel nog naar de wc en daarna zijn we terug gelopen naar de eerste bus om onze bagage te pakken. En nu de juiste bus zoeken die naar Zuid-Engeland gingen, even kofferlabels regelen. De bus naar Zuid-Engeland was snel gevonden (er hing een papiertje op). Die stond naast onze oude bus! De bagagelabel bevestigd, bagage ingepakt en de bus in.De bus zat bijna al vol, met diverse mensen. Er was ook een meisje van onze leeftijd (Marit), die met haar moeder op vakantie/reis ging. Een opa met kleinzoon, diverse stelletjes en alleengaande reizigers zoals Geri en Wouter. Heel erg leuk dus.
Er waren nog plekken achterin, dus we gingen achterin zitten. Oke, nu kon het avontuur echt beginnen!
Onderweg naar België hebben we in Tiel nog geen gezin met oma, moeder en 2 kinderen van 18 en 14 opgehaald, in Gorinchem en in Breda nog een paar. In Breda stapte Rick en Mary in, waar we veel van de reis samen mee hebben opgetrokken. Al snel hadden we contact met Rick en Mary.
In Tiel stapte ook onze chauffeur/reisleider Michel in. Hierna kregen we kort de regels in de bus te horen (gordel verplicht dragen, rommel opruimen ed). Op naar Frankrijk naar Calis voor de overtocht naar Dover!

Bij Breda stonden we even in de file. Maar ook bij Antwerpen, ongeluk in de Kennedy Tunnel. Hierdoor hebben we de ferry gemist om 16.00 uur. Gelukkig had de chauffeur geregeld dat we om 17.00 uur de ferry konden hebben. Maar toen stonden we bij een lange rij bij de douane. Volgens de chauffeur is de rij normaal niet zo lang, maar mogelijk zijn de veiligheidscontroles verhoogd door de Spelen. De man van de douane keek echt heel streng naar je ID kaart. Ben nog nooit door de douane geweest dus dit was wel spannend. Gelukkig kon ik zonder problemen door, zoals de rest van de groep.
Maar doordat de rij zo lang was, hadden we de ferry van 17.00 uur gemist. Net een paar minuten te laat. We zagen hem echt wegvaren. Nowwws! De volgende ging pas om 18.50 uur. Balen... Dus zijn we even in de haven gelopen. Het waaide wel sterk. We roken de zee, zagen een paar schepen vertrekken en onze schip zagen we aanmeren. Ons schip/ferry heette de "Pride of Kent".

Toen de ferry uiteindelijk vertrok zijn we op dek gegaan om het Europees land uit te zwaaien. Vervolgens zijn we even een leuk winkeltje in geweest. Dit was een luxe drogisterij met een giftshop (souvenirwinkeltje) en andere winkeltjes in één.
Daar heb ik de Urban Decay Naked pallette met 12 kleuren oogschaduw gekocht. Koopje: maar 28 pond (37 euro). In Nederland kom je die niet vaak tegen en anders vanaf ca 40 euro tot 50. Er waren diverse koffiebars, restaurants aan boord. De tocht zou anderhalf duren.
Ook hebben we een maaltijd gekocht. We zouden pas laat aankomen bij het hotel en het was toch al etenstijd. we hadden een bordje friet "chips" met 2 worstjes.
Toen Engeland in zicht kwam, zijn we terug naar het dek gegaan om onze aankomst te zien. We voerde langs de krijtrotsen van Dover. Dit was heel erg mooi om te zien. Het was mooi weer, en het waaide echt nog steeds hard. het was echt ff letterlijk uitwaaien van de lange heenreis.

Om 19.30 (Lokale Engelse tijd) dat is 20.30 uur Nederlandse tijd waren we aangemeerd. Toen moesten we ook nog ca anderhalf uur naar het hotel rijden. Pff. Eigenlijk wou het hotel niet meer dat we nog daar zouden eten, omdat de keuken om 22.00 uur (Engelse tijd) zou sluiten. Maar na aandringen van de chauffeur (ook door de rij tijden wet), bleef het restaurant langer open. We kwamen om 22.00 uur aan (23.00 uur Nederlandse tijd). We hoefde niet meteen in te checken. We konden meteen aanschuiven voor het diner, onze tassen in de lobby bij de receptie laten staan en daarna pas in the checken. Het was best laat en zon trek had ik niet meer, dus heb ik een klein bordje genoomen met een stukje vlees, een vis-uit-frituur-burger (wist niet dat het vis was), wat pasta en groente. Die visburger vond ik vies, maar ik lust geen vis. Ik dacht dat het een groenteburger was, maar gelukkig wou Hans die voor mij op eten. Het diner was lekker. De groente was lekker vers, knapperig en warm. Het zag er echt lekker uit. De pasta was goed stevig met een goede basissaus van tomaten erover heen. Het vlees was echt mals bij het bot, een beetje rosé en lekker warm en had een lekkere saus op basis van tomaten over zich.

We checkte in bij het hotel na het diner. We kregen kamer 715. Aangekomen op de kamer bleek deze heel erg ruim te zijn. We konden onze tassen goed kwijt. We hadden een double bed, mooi opgemaakt. Een aparte ruimte voor de wc, en een aparte ruimte met een ruime douche en bad, met een wasbak. dit was allemaal heel erg ruim. De kamer was goed schoon gemaakt en zag er heel erg goed uit.
Meteen zijn we maar gaan slapen. Want de volgende dag waren we al om half 8 welkom bij het ontbijt en zouden we om 9 uur vertrekken.

De eerste dag was op zich best wel vermoeiend, door het lange zitten en het reizen in de bus. Gelukkig hebben we lekker uit kunnen waaien op de ferry en even flink wat frisse (zee)lucht op kunnen snuiven.
Nu kon het avontuur echt beginnen!