Dag 3: Winchester, Salisbury en Stonehenge - Reisverslag uit Swindon, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu Dag 3: Winchester, Salisbury en Stonehenge - Reisverslag uit Swindon, Verenigd Koninkrijk van Anne - WaarBenJij.nu

Dag 3: Winchester, Salisbury en Stonehenge

Door: Anne Toonen

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Juli 2012 | Verenigd Koninkrijk, Swindon

Dag 3: Winchester, Salisbury en Stonehenge (15-07-2012).

Dit was de laatste dag in Reading en in het Novotel Reading. Ons volgende hotel is in Swindon. Maar eerst hadden we nog een hele volle dag voor ons met Stonehenge, een ander hoogtepunt van de reis.

We stonden vroeg op en ontbeten. Het ontbijt was vergelijkbaar als de vorige dag. Veel aanbod en het was vers. Om 9.00 uur vertrokken we naar Winchester. Winchester was vroeger de hoofdstad van Engeland.

Aangekomen in Winchester zijn we als eerste na de kathedraal gelopen in Winchester. Helaas konden we niet naar binnen, de mis van zondagochtend was aan de gang. De crypte uit de kathedraal, het oudste deel, stamt uit de 13de eeuw.
Vervolgens zijn we door de winkelstraat naar een ander deel van de stad geweest, naar het "kasteel" van Winchester. Eigenlijk was het gewoon een gebouw, alleen de mogelijke grote hal van het kasteel was nog over. Hier was de ronde tafel te zien. Dit is een imitatie van de mogelijke ronde tafel van Koning Arthur. Hij hing er aan de muur, zonder poten, want die waren blijkbaar verrot. Buiten op het plein voor het kasteel waren er mozaïeken figuren op tegels gemaakt. Ook was er een klein tuintje met een ondergronds tunnel stelsel waar je in kon. Blijkbaar was dit vandaag afgesloten, we konden er een klein stukje doorheen.
Vervolgens zijn we in een parkje gaan zitten en daarna richting de Old City Mill gelopen. Voor de weg aan de linkerkant (met de rug naar het stadje) kon je langs de rivier lopen. Het water stroomde hier best nog snel en dit stukje was ook heel mooi.
Als je de weg overstak kwam je uit bij de Old City Mill. Deze watermolen is ca 1000 jaar oud en heeft een tijd niet gefunctioneerd, maar vanaf ca 1750 weer in de running. In de molen wordt nog bloem gemalen. In de molen was een museum. Boven het mechanisme was er een pilaar die ronddraaide met daarin een bel aan bevestigd. Deze bel ging af als er geen water meer door de watermolen zou stromen. Hierdoor zou de molen zichzelf kapot kunnen draaien en geen meel meer kunnen maken. Je kon met een trap naar onder, om het mechanisme en de molenrad zelf te zien. Dit was heel mooi. Een man gaf ons een beetje bloem, het eind product. Het water stroomde heel hard door de molen, waardoor de molen veel kracht had. In een hoekje was er een plek voor otters, waar zij jongde en een plek hadden om overnacht te blijven. Omdat er meerdere mensen waren die de molen bezochten, waren de otters natuurlijk niet in de molen. Wel hing er een tv met beelden van de otters toen ze jongen hadden. Ook was er een tuin bij de molen, waarlangs de rivier stroomde. Deze stroomde echt hard. Vervolgens zijn we weer terug naar de bus gegaan.

De volgende stop was Salisbury. Hier zijn we eerst gaan lunchen. Een pasty. Daarna zijn we daar de St. Thomas Church geweest. Deze kerk staat bekend om zijn brute muurschilderingen.
Vervolgens zijn we naar de Salisbury kathedraal gegaan. Men begon met het bouwen van deze kathedraal in 1220. Het hoogste punt van dit kathedraal is de lange toren met een hoogte van ca 120 meter (!). De lengte van het gebouw is op zijn langste punt ca 140 meter. De kathedraal is mooi van binnen. In dit kathedraal is er van alles te zien. Graftombe's, aparte delen waar je kunt bidden. De versieringen op de plafond en de muur zijn ook heel mooi en gedetailleerd. Deze kathedralen zijn echte kunstwerken waar je echt zeker een uur door kunt lopen. Ook was er een speciale klok die af ging toen we er bij stonden. Deze klok draaide rond en er was een mannetje die op een bel sloeg. Een priester was aan het vertellen over deze klok. Men gesuggereerd dat de oudste delen van deze klok uit eind van de 14de eeuw stamt. Nadat de klok was uitgeluid begon de priester te bidden met een paar gelovige mensen.
Nadat we de kathedraal hadden verlaten liepen we richting de bus. Nu was het tijd voor Stonehenge wat "hangende stenen" betekend.

Tot nu toe hadden we bewolkt weer gehad deze dag. Geen regen was er gevallen. Langzamerhand begon het zonnetje door te breken. Dat kwam goed uit. Vanuit de verte zag je Stonehenge al liggen. Je zag ook de horde toeristen toen we er langs reden richting de parkeerplaats. Vroeger kon men er zo omheen en tussendoor lopen en kon men een bijl kopen in het plaatselijk dorpje om een stukje steen mee te nemen. Echter is dit niet meer mogelijk en is er een tunnel gebouwd. Deze tunnel loopt onder de weg door waar veel verkeer langskomt die naar Stonehenge willen of weg willen gaan. Zonder tunnel, en uiteraard de entree van 8,50 Britse Pond is het niet mogelijk om het terrein te betreden. Om het monument is er nu een draad gespannen, je mag niet meer bij het monument komen, je mag alleen van een afstand kijken.
We hebben entree betaald en zijn via de tunnel gegaan naar het monument. De zon scheen nog steeds en het was lekker weer. Het was heel druk en we zijn een rondje gelopen. Opzich was het wel mooi, mar niet het mooiste van de reis. Het zijn eigenlijk een paar stenen die op elkaar staan/liggen en een paar liggen er in de gras. Wat het meest indrukwekkend is dat de stenen vroeger per boot uit Wales kwamen. Dat zou een werk zijn geweest, deze stenen zijn best zwaar en de stenen zijn best oud. Men denkt dat Stonehenge 2300 voor Christus is gebouwd.

Na Stonehenge zijn we gegaan naar ons nieuw hotel in Swindon. Het hotel heette Menzies Hotel Swindon http://www.menzieshotels.co.uk/hotels/south-central/swindon/ . We kwamen er om ca 18.00 uur aan. In het hotel checkte de chauffeur voor ons in en deelde hij de "sleutels" (een pasje) uit. Ons kamernummer was 514. We kregen ook een formulier waar we de keuze voor het menu in konden vullen. Elke avond was er een 3-gangen diner en elke gang had 3 opties waaruit je kon kiezen. Die moest je aanvinken.
Op de eerste dag had ik soep genomen als voorgerecht. Als hoofdgerecht had ik ham met aardappelen met schil en groente. Als nagerecht had ik double cheese cake.
Bij dit hotel was er niks mis mee met het voorgerecht en het nagerecht. Dit was van best goede kwaliteit en was best lekker. Hierdoor viel het hoofdgerecht tegen. Ik vond de ham heel erg zout. We kregen aardappelen met schil. Dit waren 3 grote aardappelen. De groente die we kregen was een (klein) stronkje bloemkool met een klein stapeltje peultjes. Ik had graag meer groente gehad en minder aardappels. De aardappels waren wel lekker, maar de groente was van mindere kwaliteit. Het was niet zo vers als de groente van het vorig hotel. Daarnaast was de bediening niet echt heel erg efficiënt. Het leek alsof het personeel niet goed was ingewerkt, waardoor de bediening traag was. Maar gelukkig was het eten niet vies, koud of rauw.

Na het eten zijn we opzoek gegaan naar een leuke pub. Die hadden we snel gevonden op ca 5 minuten afstand van het hotel. In de pub zat een ander stel van de reis uit Maastricht ook een pintje te drinken. We stonden voor de tab en wisten niet goed wat te bestellen; er zijn zoveel soorten bier die ons onbekend waren. Dus ben ik voor de Abbot Ale gegaan en Hans voor de Hobgoblin. De Abbot Ale was een lichtbruin biertje met een alcoholpercentage van ca 5% en hij smaakte heel erg lekker. De Hobgoblin was een donker biertje met een alcoholpercentage van ca 5%. Deze donkere bieren smaken niet zo zwaar als in België. De pints waren tot hun nek gevuld met een heel klein schuimlaagje. De Abbot Ale was een wat fruiterig biertje en al snel mijn favoriet. Ook het tappen is anders dan bij ons. Ze hebben een hendel waar ze letterlijk aan "pompen". Door het trekken aan de hendel, komt er bier in het glas. Vervolgens gaat de hendel omhoog en trekken ze er weer aan. Dit komt omdat er geen koolzuur op het bier staat dat men zo moet tappen. Ziet er wel leuk uit :)

Na een pint terug gegaan naar het hotel. Onze kamer was kleiner dan het vorige hotel, maar het was niet te klein. We hadden weer een double bed, netjes en goed opgemaakt. De badkamer had een wc en een bad-douche-in-een. De badkamer was een beetje aan de kleine kant en er was te weinig ruimte om je spullen goed neer te zetten, maar wel schoon en niet vies. Gelukkig was de kamer wel schoon en het bed was goed. Al met al een goede kamer. Niks op aan te merken wat negatief was. 's Nachts was er nog wel veel licht op de kamer, ondanks alle lichten uit waren. Maar ondanks toch aardig goed geslapen.

Al met al weer een drukke dag gehad. Winchester en Salisbury zijn leuke stadjes om te bezoeken met mooie kathedralen. Ook Stonehenge was leuk om gezien te hebben. We hadden wel goed weer vandaag met een lekker zonnetje en afgesloten met een lekkere pint!